طرح توجیهی تسکوشاپ طرح توجیهی تسکوشاپ .

طرح توجیهی تسکوشاپ

چگونه طرح توجیهی بنویسیم


تعیین طرح توجیهی یک ایده از بسیاری جهات جزء دشوارترین کارها محسوب می شود ، زیرا اطلاعات زیادی لازم است و تعداد کمی در دسترس است

. تقریباً همیشه فشارهای زمان وجود دارد به گونه ای که تجزیه و تحلیل و تخمین ها باید به سرعت و معمولاً با منابع بسیار کمی انجام شود. این شرایط فقط واقعیت است. در حالی که ، در تئوری ، تغییرات بعداً در دامنه ، برنامه و بودجه ممکن است اتفاق بیفتد ، در حقیقت ، بیشتر این پارامترها در طول طرح توجیهی تنظیم شده اند و در واقع بعداً دشوار است. این واقعیت اهمیت این مرحله را بسیار مهم می کند. هزینه انجام یک مطالعه طرح توجیهی معمولاً نسبتاً ناچیز است - شاید 1-5٪ از هزینه نهایی پروژه - اما اگر هزینه ای صرف شود ، هزینه خوبی است.

نوشتن طرح توجیهی خود دارای دو بخش مهم است - اول ، تعیین و تعیین دامنه ، بودجه و برنامه. و دوم ، مقایسه ارزش اقتصادی پروژه تعریف شده با برخی از استاندارد های شرکت یا گزینه های دیگر برای سرمایه گذاری ( والله ریسترا ، 1983 ). برخی از عناصر دامنه عبارتند از: ( کلارک ، 1999 ):

شرح فرایند

نمودار جریان فرآیند

استفاده و تهیه مواد اولیه خام

عملکرد و پارامترهای تولید

بسته بندی و پر کردن

درجه اتوماسیون

بسته بندی استفاده از مواد

روش های دست زدن به مواد

ذخیره سازی محصول نهایی

مورد نیاز برنامه های کاربردی

پارامترهای سایت (اندازه ، پیکربندی ، سبک مالکیت).

در این مرحله نه ساختمان و نه تأسیسات با جزئیات طراحی نشده اند ، اما این تعریف برای پشتیبانی از دانلود طرح توجیهی کافی است. مطالعات طرح توجیهی به بهترین وجه توسط تیم های چند رشته ای با نمایندگان بخش های مختلف مربوط به مالک و کمکهای مشاوره خارج انجام می شود.بخش هایی که باید در آن شرکت داشته باشند شامل مهندسی ، عملیات ، تحقیق ، خرید و امور مالی هستند. بازاریابی ، منابع انسانی ، فناوری اطلاعات و بخشهای کیفیت باید آگاه باشند اما بندرت مشارکت مستقیم دارند. مشاوران خارجی ممکن است شامل معماران ، مهندسان فرآیند و مدیران ساخت و ساز باشند. غالباً ، مطالعات طرح توجیهی کاملاً توسط کارکنان شرکت انجام می شود و انتخاب مشاوران خارج از موعد تاخیر در آن انجام می شود. انتخاب یک مشاور در این مرحله ، مالک را به استفاده از همان مشاور برای کل پروژه متعهد نمی کند ، نوشتن طرح توجیهی اگرچه مشاور احتمالاً آرزو می کند که چنین نبوده باشد. مؤسسات مشاوره ای وجود دارند که به ویژه در طرح توجیهی یا مطالعات مقدماتی خوب هستند و ممکن است در مراحل بعدی از صلاحیت یا کارآیی کمتری برخوردار باشند معکوس نیز می تواند درست باشد - یعنی

شرکت های مشاوره ای وجود دارند که در یک یا چند رشته تخصص دارند و سایر افراد فقط یک یا دو رشته را تمرکز می کنند ، به عنوان مثال  وجود دارند که فقط معماری را انجام می دهند ، در حالی که بنگاه های دیگر تمام رشته ها را برای یک پروژه اصلی تحت یک سقف ، حتی به میزان برخورداری از کارگران ساختمانی. یک مالک ممکن است برای بنگاههای خاص یا برای انواع خاصی از بنگاهها - یعنی برای تخصصی یا چند رشته ای ، بزرگ یا کوچک و غیره ، ترجیح داشته باشد. در انتخاب بنگاههای مشاوره ، تجربه آنها با یک مالک و با نوع پروژه باید مهم باشد. صلاحیت قدرت مالی ، توانایی جذب ریسک و شهرت نیز باید از عوامل باشد.

مرحله ارزیابی اقتصادی مطالعه طرح توجیهی رایگان نیاز به تعیین و تعریف دارد:

فروش فعلی و تاریخی محصول (بازدید کنندگان) (در صورت لزوم)

فروش آینده پیش بینی شده (حجم و قیمت فروش)

هزینه مواد اولیه

هزینه های خدمات

هزینه های کار و عوامل دیگر

هزینه سرمایه تجهیزات و تأسیسات

ارزش فعلی خالص جریانهای نقدی آینده ، بازده سرمایه گذاری و سایر پارامترهای مالی که مطابق مالک آن ترجیح می دهد

حساسیت پیش بینی ها و تخمین ها به عوامل مختلف ، مانند تأخیر ، تغییر قیمت در فروش یا مواد اولیه ، یا کمبود حجم پیش بینی شده ( Maroulis and Saravaغیر مجاز می باشد، 2007 ).

بسیاری از دشواری های انجام مطالعات طرح توجیهی در مقایسه با مرحله تعریف پروژه از ارزیابی اقتصادی ناشی می شود ، زیرا بخش اعظمی از ارزیابی به برآوردها متکی است وعکس های فوری در زمان تمام هزینه ها اغلب به دلیل حوادثی که خارج از کنترل هرکسی باشد تغییر می کند. زمان و منابع موجود ، میزان جزئیاتی را که می توان در تجهیزات و مشخصات ساختمان تعیین کرد ، محدود می کند و بنابراین دقت برآورد هزینه را محدود می کند. اکثر متخصصان معتقدند که برآورد هزینه در مرحله امکان پذیری مستلزم کمک هزینه های احتمالی حداقل 30٪ از کل هزینه است ( کلارک ، 1997a ). با این حال ، بسیاری از شرکت ها ادعا می کنند که احتمالی فقط 10٪ ممکن است ، سطحی از صحت که به سختی در هر مرحله در واقعیت حاصل می شود ( مروو و همکاران ، 1981) این معضل به طور مرتب با هجوم سایر برآوردهای مورد خط برطرف می شود ، که نتیجه می دهد درنهایت احتمالات در شرایط احتمالی در برآورد وجود دارد. اگر تخمین ها خیلی زیاد متورم باشند ، ممکن است پروژه از نظر اقتصادی غیرممکن به نظر برسد که ، در واقع ، جذاب باشد. این دلیل تجزیه و تحلیل حساسیت است - اگر پروژه حاشیه ای باشد ، نسبت به تغییرات کوچک در برآورد هزینه بسیار حساس خواهد بود. اگر محکم باشد حساسیت کمتری خواهد داشت.

یک مطالعه طرح توجیهی در گزارشی نتیجه می گیرد ، که باید مختصر اما کامل باشد ، زیرا یکی از مواردی که به خوبی انجام شده است می تواند به عنوان نقشه راه برای توازن پروژه خدمت کند. می توان نامگذاری کد را به پروژه اختصاص داد ، تا حدودی برای برخی از امنیت در برابر رقبا ، بلکه برای شروع هویت برای تیم مرتبط با پروژه نیز مفید باشد. در حالی که مشاوران ، در صورت وجود ، ممکن است یا ممکن است با اجرای این پروژه ادامه ندهند ، حداقل برخی از کارمندان مالک باید به حفظ استمرار و حافظه شرکتی ادامه دهند. این گزارش فرضیات و استدلال را مستند می کند ، اما ضبط کردن هر بحث دشوار است ، بنابراین حفظ برخی از افرادی که درگیر شده اند می تواند بسیار مفید باشد. اگر پروژه شامل تسهیلات جدید باشد ، برخی از شرکت های موفق مدیر آینده کارخانه را مشخص می کنند و مدیر پروژه را در طول طراحی و ساخت می سازند. این احساس مالکیت و مسئولیت ایجاد می کند.

این گزارش باید حاوی خلاصه اجرایی در حدود سه صفحه باشد که در آن کلیه نتایج قابل توجهی به خصوص تحلیل اقتصادی ارائه می شود. واقعیتهای ناچیز در مورد آنچه که تسهیلات انجام می شود ، اما لزوماً چگونه یا چرا نیست ، باید در خلاصه اجرائی گنجانده شود. گزارش باید تاریخ گذاری شده و همه شرکت کنندگان مشخص شوند.

گزارش این گزارش شامل نقشه ها ، تخمین ها ، برنامه ها و روایتی است که عملیات را شرح می دهد. کلیه فرضیات ، سازش ها و داده های پشتیبان قابل توجه باید در بدنه گزارش یا ضمایم درج شود. ایجاد رندر یا پرسپکتیو کاملاً ضروری نیست ، اما می تواند بسیار مؤثر باشد در برقراری ارتباط با مدیرانی که در خواندن مهارت ندارند.نقشه ها و نقشه های ارتفاع چنین نقاشی نشان می دهد که چه تسهیلات از بیرون به نظر می رسد. همچنین نرمافزارهای مدرن پیش نویس می توانند سه نقاشی با ابعاد مختلف تولید کنند که در مقایسه با نقشه های معمولی (که صاف و دو بعدی هستند) در دسترس غیر مهندسین است. هزینه نسبتاً ناچیز چنین کمکی های ارتباطی با بهبود درک در سطوح مدیریتی که باید سرمایه گذاری ها را تأیید کند ، توجیه می شود. تأکید در یک مطالعه طرح توجیهی بر ارزش اقتصادی یک پروژه پیشنهادی است. پروژه باید به طور واضح تعریف شود ، اما جزئیات فنی از ارزش بالقوه و خطرات و حساسیت آن اهمیت کمتری دارند.

حتی اگر نتیجه یک مطالعه طرح توجیهی این باشد که یک پروژه پیشنهادی جذاب نیست ، مطالعه باید به همان اندازه مستند باشد که گویی جذاب است ، زیرا شرایط می تواند تغییر کند. درک این مسئله مهم است که چرا یک مفهوم پیشنهادی از کار می افتد - شاید نیاز به تحقیق در جهت جدید باشد یا شاید ساختن یک محصول مشابه با یک تولید کننده به جای ساختن یک تاسیسات جدید ، عاقلانه باشد. فهمیدن هزینه ساختن چیزی که در مذاکره با یک تولیدکننده انجام می شود ، مفید است و این یک نتیجه از یک طرح توجیهی است

 


برچسب: تسکوشاپ، طرح توجیهی، نوشتن طرح توجیهی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۴۱:۴۱ توسط:سعید رضایی موضوع: نظرات (0)